luni, 14 decembrie 2009

COMENIUS -oportunitate de formare a cadrelor didactice














































Crossing borders
curs de formare Comenius / mobilitate individuala-
16 noiembrie 2009 – 22 noiembrie 2009


Participant Maria Manuela GHEORGHE /învăţător –director Şcoala cu clasele I-VIII Vulcana de Sus.
Cursul s-a desfăşurat în Olanda , la Maastricht ,la Open University / Talenacademie, Valkenburgerweg 177
Am aplicat pentru această bursă Comenius in luna aprilie gândindu-mă ca am puţine şanse, fiind prima aplicaţie, dar m-am bucurat foarte mult la primirea rezultatului, pentru ca tema cursului era foarte interesantă .
Educaţia interculturală este un subiect de actualitate care vine în întâmpinarea unor realităţi sociale şi politice ce se manifestă în prezent în întreaga Europă şi nu numai. Cursul îmi oferea posibilitatea de a fi în contact direct cu persoane aparţinând unor culturi diferite, ceea ce în mod obişnuit nu puteam găsi la un curs organizat în ţară. În plus, contactul cu oameni obişnuiti , cu practici sociale şi abordări specifice ale problemelor globale şi europene imi erau de ajutor să înteleg contextul în care s-a integrat ţara mea , să identific şi să îmi asum valorile europene. Aveam deci şansa să obţin informatii despre educaţia interculturală din alte ţări europene, despre valorile şi moştenirea culturală şi să îmi îmbunătăţesc competenţele sociale.
Am fost cadre didactice din 4 ţări : 5 din România( Vulcana-Băi, Cugir, Tulcea, Râmnicu Vâlcea, Brăila), 2 din Cipru , 1 Croaţia , 1 Portugalia. Ne-am înţeles bine , am schimbat păreri despre sistemele de învăţământ din ţările de unde veneam, am facut schimb de adrese pentru eventuale parteneriate Comnius bilaterale sau multilaterale, am “trecut frontierele” fără buletin , cu bună dipoziţie şi deschidere către oameni , cu calmul împrumutat de olandezi şi zâmbetul pe buze.
Programul de lucru a fost bine structurat , organizatorul Derk Sassen un om minunat, ne-a oferit momente de neuitat : vizitarea unor şcoli secundare şi primare din Olanda si Germania, vizitarea fundaţiei Anne Frank , Amsterdam , concurs de fotografie (asteptam cu nerabdare rezultatele), prezentarea unor proiecte ce se desfăşoară in Olanda vis a vis de nondiscriminarea rromilor, a copiilor cu cerinţe educative speciale, a celor care au religii diferite.
Am vizitat oraşele Maastricht, Amsterdam , Valkenburg(Olanda) şi Achen(Germania) , locuri încărcate de istorie.

Activitatea de formare m-a ajutat să învăţ noi metode şi căi de realizare a unei educaţii interculturale, să ştiu cum să-mi învăţ elevii să relaţioneze şi să interacţioneze într-un grup/comunitate eterogen/a din punct de vedere cultural, lingvistic, religios, să preţuiască şi să înţeleagă că oricând au ceva de învăţat unul de la altul ,mă va ajuta în predarea temelor ce au ca obiectiv central formarea la elevi a capacităţii de adaptare şi integrare în contexte socio-culturale diverse .
Vreau sa mulţumesc doamnei inspector pentru programe europene Cristina Groza , un om deosebit, care m-a încurajat să aplic pentru mobilitatea individuală Comenius.

Institutor, Maria Manuela Gheorghe

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu